Přejít na hlavní obsah

Demagog.cz: Jeden výrok ověřujete i několik hodin

Nahlédněte v rozhovoru s analytikem portálu Demagog.cz do zákulisí populárního projektu, který hlídá politiky.

Karel Gargulák.

Popularita webového portálu Demagog.cz, který kontroluje pravdivost tvrzení politiků v diskusích, před volbami raketově roste. Jak to vypadá v zákulisí Demagogu, za jehož vznikem stojí absolventi fakulty sociálních studií, prozradil analytik projektu a student politologie Karel Gargulák.

Kdo vlastně tvoří tým Demagog.cz?
Celý tým zahrnuje přibližně 40 lidí. Vykonávají různé činnosti: například experti vybírají faktické výroky a řídí ověřování, korektoři se starají o PR či sociální sítě, píší blogy a články. Nejvíce je ale analytiků, kteří ověřují jednotlivé faktické výroky. Jsou to především studenti různých stupňů vysokých škol. Jejich jádro tvoří lidé z Masarykovy univerzity – politologové, sociologové, studenti mezinárodních vztahů a evropských studií, právníci, ekonomové a další. V týmu jsou však zastoupeni i studenti jiných univerzit.

Je práce na vašem projektu dobrovolná nebo i placená?
Práce je primárně dobrovolná. Pravidelnou, ale poměrně malou měsíční odměnu mají jen experti projektu. Analytici, což jsou stážisté, žádný pravidelný příjem nemají. Ovšem čas od času se podaří nějaké odměny zajistit. Nabízet ale můžeme značku projektu, který například v roce 2012 vyhrál cenu za inovativní občanskou žurnalistiku, umístil se na stupních vítězů v soutěžích Křišťálová lupaReStart Česko. Je to taky možnost získat praxi v analýze dat a informací.

Jak teď vypadá váš běžný den?
Práce analytika závisí na tom, co je v plánu ověřovat. Pravidelně se dělá pořad Otázky Václava Moravce. Experti projektu Honza Tvrdoň, David Kopecký či Terka Skládanková v pondělí ráno po obdržení přepisu celé relace vyberou faktické výroky, které rozdělí mezi stážisty, kteří se na pondělní ověřování přihlásili. Podle množství výroků dostanou dva až tři, které během pondělí zpracovávají.

Jak dlouho trvá zpracovat takový výrok?
Časová dotace na zpracování výroku se liší podle jeho náročnosti. Občas to jde velmi snadno, stačí třeba jen 10 minut. Někdy to zabere ale i pár hodin – telefonujete, píšete maily, žádáte na základě 106ky (zákon o svobodném přístupu k informacím č. 106/1999 Sb. – pozn. red.), kontaktujete experta na danou oblast. Navíc ověřujeme i různé další relace jako Hyde Park, Dvacet minut Radiožurnálu či Partie podle jejich atraktivity a vlastního uvážení. Speciálně se věnujeme také evropské tématice a ověřování pořadů zaměřených na EU. Skvělá věc je naše aplikace Ověř.to, která lidem umožňuje vkládat podněty a faktické výroky politiků, jež je zajímají, přímo nám k ověření.

Teď před volbami je však situace odlišná – ověřujeme téměř každý den, protože se dělá pořad Interview Daniely Drtinové s lídry všech kandidátek a další předvolební pořady. Vždy záleží na počtu lidí, kteří se na ověřování přihlásí a náročnosti výroků.

Miluj svého hatera

Na sociálních sítích se setkáváte nejen s pozitivními ohlasy, ale i s těmi zápornými. Zašlo to už někdy daleko? Například že by vám někdo vyhrožoval násilím, soudem či jinak?
„Miluj svého hatera!“ Touto poučkou se řídíme, neboť kritika a zpětná vazba je pro projekt důležitá. Pokud někdo přichází s novými fakty, která vyvracejí či mění naše ověření, tak je samozřejmě ihned zapracováváme a naše hodnocení faktického výroku politika upravíme. To je smyslem celého projektu – vyvolávat kritickou veřejnou debatu o pravdivosti či nepravdivosti výroků představitelů politických stran. My nemáme patent na pravdu a mnohé oblasti jsou až příliš expertní na to, abychom provedli komplexní analýzu problematiky. V podstatě suplujeme to, co má možnost udělat každý občan – z veřejně dostupných zdrojů, pokud existují, ověřit pravdivost či nepravdivost faktického výroku, kterým se politik ohání.

Občas se setkáváme s tak zvanými kritiky „z principu“, kteří nerozporují naši práci, ale prostě nás jen nemají rádi. Těm stále dokola děkujeme za reflexi a názor a prosíme je, ať uvedou konkrétní výtky k našemu ověřování. Často však bez úspěchu. O soudních sporech, násilí či vyhrožování ale nemůže být řeč.

Jak na vaše ověřování výroků reagují jednotliví politici?
Jde samozřejmě o to, jak v hodnocení dopadají. Ti, kteří z ověřování vyjdou dobře, projekt chválí a na výsledky poukazují, dokonce se jimi chlubí. Ti, kteří říkají nepravdy či zavádějí, mají tendence projekt shazovat, považovat ho za účelový, tendenční, manipulativní. Za Demagog.cz deklarujeme, že všem je měřeno stejně. Záleží tedy na politikovi samotném, kolik ve svém televizním vystoupení použije faktických výroků, a jestli jsou pravdivé.

Takže vám nevadí, když se politici následně ohánějí výsledky, které jste o nich přinesli? Například předseda lidovců Pavel Bělobrádek využíval svých výsledků z Demagog.cz jako reklamu na Facebooku...
Spíš nás to těší. Jistě to pomáhá v propagaci toho, co děláme. Naše metodologie je otevřená a transparentní. Pokud politik vychází oproti konkurenci v hodnocení dobře, proč by neměl mít právo se svým výsledkem pochlubit.

Profesionalizace Demagogu

Čím se při výběru politické strany, pro kterou budeš hlasovat, řídíte vy osobně kromě pravdivosti výroků politiků?
Naše práce a výsledky ověřování pro jednotlivé politiky v mém voličském rozhodování hrají určitou roli. Mám však i své ideové přesvědčení a zakotvení, které mne také determinuje. To je právě na projektu skvělé, že tým analytiků je naprosto heterogenní, jeho členové mají různé politické preference. To však na jejich práci nemá a nemůže mít vliv, neboť při ověřování pracují jen s veřejně dostupnými informacemi – nepoužívají žádné subjektivní hodnocení.

Jak často vašich služeb a výsledků využívají média?
Spolupráce s médii dnes funguje poměrně dobře. Protože byl projekt v podstatě převzat ze Slovenska a byl dost známý, tak byl náš nástup poměrně bouřlivý. Následnou etapu provázel útlum, protože politici podle našich hodnocení až tak moc nelhali, což bylo mediálně neatraktivní. Postupem času si k nám však média opět našla cestu a většina nás bere jako etablovaný zdroj informací. Pozornost samozřejmě roste v době volebních klání – to jsou pro nás období mediálních žní.

Máte další plány s hlídáním demokracie?
Snahou do budoucna bude určitě Demagog.cz více zprofesionalizovat. Zajistit mu kvalitnější financování z transparentních zdrojů, které by umožnilo zatraktivnit a motivovat stážisty k účasti na projektu. Budeme se snažit stát se naprosto relevantními partnery pro média. Cílem je, aby nás brali jako naprosto standardní zdroj informací. Samozřejmě rádi rozšíříme i analytický tým. Kdo se chce zapojit, může poslat životopis a pár motivačních řádků na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. My už se mu ozveme.

Hlavní novinky