online.muni.cz Přejít na hlavní obsah

Booktubering dobývá český internet. Jedou v něm i studenti Muni

Foto: Jitka Janů

Na knižním trhu se začal v poslední době objevovat nový druh marketingu – tzv. booktubering. Prostřednictvím YouTube dnes nakladatelství, distributoři, ale i nezávislí mladí lidé prezentují to, co rádi čtou, co chtějí doporučit nebo co se zrovna dostává na pulty knihkupectví.

Trh s knihami se už dlouho příliš nemění. V posledních letech klesá a stoupá v řádu stovek, ale stále se drží někde kolem 16 tisíc vydaných knih „Češi jsou čtenářský národ, hodně nakupují papírové knihy. Je pravda, že stále narůstá prodej e-knih a audioknih, ne však na úkor tištěných,“ říká marketingová specialistka na oblast knih a absolventka Filozofické fakulty MU Olga Zbranek Biernátová.

Marketing se ale změnil hodně. Zatímco dříve jej obstarávali především nakladatelé, distributoři a knihkupci, v současnosti je tomu jinak. „Zejména s rozvojem online marketingu se propagace rozmělnila mezi více kanálů. Je běžné, že se aktivně promuje i autor sám, k tradičnímu PR přibyl influencer marketing, víc se opíráme o obsah tvořený uživateli,“ vysvětluje Biernátová, podle níž ale stále hraje značnou roli mít knihu dobře vystavenou knihu v obchodě, odprezentovanou v médiích nebo mít plakáty v hromadné dopravě.

Pro mladší cílovou skupinu však stále narůstá význam online marketingu. Možná i proto se dnes objevuje trend booktuberingu. „Když máte kanál na YouTube a mluvíte především o knížkách, jste booktuber. Tím se dnes může stát prakticky kdokoliv, ovšem prosadit se je o dost těžší,“ přibližuje Biernátová.

Při tvorbě videí nejde pouze o techniku a postprodukci, ale i o charakter a vystupování samotného booktubera a v neposlední řadě i o originální obsah. „Obecně jde vidět, že jsou v této oblasti „klasické“ recenze na ústupu, vymýšlí se nové formáty a způsoby doporučení. Dobrých tvůrců je opravdu málo a s rozvojem Instagramu, který teď zažívá v Česku velký boom, se hodně lidí vrhá spíše na bookstagramy a videa ve stories,“ vysvětluje. Booktubery pak fanoušci sledují často ze stejných důvodů, jako sledují kohokoliv jiného – kvůli podobnému vkusu, sympatiím nebo zábavě.

Přestože zažívá booktubering v současnosti boom, jeho vliv na prodej knih není v Česku nijak velký. „Na angloamerickém trhu jsou booktubeři dominantnější, ale v porovnání s youtubery jiného typu také spíš méně významní. Je třeba mít na paměti, že booktubery sledují především knihomolové. Ti je ,uctívají‘ a opravdu pečlivě sledují,“ popisuje marketingová expertka, pro niž je cílem zasáhnout právě nejen knihomoly, ale i ostatní. Booktubering je pro ni tedy součástí marketingového mixu, který je aktuálně velmi levný, je neagresivní a funguje jako doporučení.

Booktuberingu se věnují i někteří studenti Masarykovy univerzity, třeba Vojtěch Hamerský z kabinetu informačních studií a knihovnictví. „Dostal jsem se k tomu náhodou už asi před pěti lety. Tehdy jsem ještě psal klasický textový blog a řekl jsem si, že by to chtělo něco nového. Takže přišlo na řadu točení videí, a dnes tak působím pod přezdívkou EclecticReader,“ vypráví svůj příběh Vojtěch. Tvorba videí je pro něj především zábava, protože může interagovat s lidmi a být součástí komunity.

Co se týče tvorby samotného videa, není to podle něj žádná věda. „Jakmile vím, že chci udělat nějaké video, vytáhnu stativ a mobil, na který natáčím, a jdu na věc. Pak už jen docela dlouho strávím úpravou videa, než ho dám na YouTube,“ popisuje svůj postup student, pro něhož je na začátku vždy nějaký nápad, podle něhož video stylizuje, a velká část nakonec stojí na jeho vlastní improvizaci. „Mám vcelku dost pozitivních reakcí, i když věřím, že určitě ne každému to sedne. O to víc si vážím každého sledujícího,“ říká Vojtěch.

Masarykova univerzita | Masaryk university