První herní festival: Chuchel, hudba z PC speakerů i teorie za poprsím Lary Croft

Začátek října patřil v kině Art videohrám. Návštěvníky však nečekala obrovská síťová herní párty na velkém plátně, jak by mohl někdo čekat, ale přednášky ze všech možných oborů, jejímž společným jmenovatelem byly počítačové hry, výstavy herního umění nebo i možnost vyzkoušet si virtuální realitu. Odehrál se zde první ročník herního festivalu Gamer Pie v režii studentů Masarykovy univerzity.

„Tenhle festival je médium. Je jako koláč, ze kterého si každý odkrojí přesně to, co chce,“ uvedl na Gamer Pie jeho hlavní organizátor a člen spolku Masaryk University Game Studies Dominik Jícha.

Velká část programu ve velkém i malém sále kina byla věnována přednáškám jak o aktuálních trendech, tak o herní archeologii. Celý festival otevřeli Jakub Gemrot a Lukáš Kolek z Univerzity Karlovy a představili unikátní hru Československo 38-89, v níž se snaží o takřka doslovný realismus. Během celého vývoje autoři konzultují hru s historiky, sociology či psychology a staví ji na reálných zkušenostech pamětníků. V rámci ukázky tak mohli návštěvníci shlédnout interaktivní útěk z koncentračního tábora podle skutečného zážitku kdysi vězněné paní.

Na festivalu byla také představena dlouho očekávaná hra od kultovního českého studia Amanita Design, které za sebou má takové hity jako trilogii Samorost, Machinárium nebo Botaniculu. Novou hru nazvanou Chuchel uvedl její hlavní tvůrce Jaromír Plachý a potvrdil, či možná ještě převýšil, očekávání, která návštěvníci měli. A to se přitom jedná „pouze“ o klikací adventuru (založenou však na překrásných animacích), v níž vystupuje zvláštní změť chlupů s čepicí, zvaná Chuchel, jeho kamarád Kekel a třešeň, která Chuchlovi pořád uniká.

Odlehčené a legrační přednášky byly střídány teoretičtějšími, jako například tou v podání herního skladatele Jana Kavana, který představil vývoj herní hudby od PC speakeru až po dnešní trendy.

Na festivalu se ukázali i oba bratři Švelchovi, jež moderátor oba představil jako „ty, kteří píší ty strašně chytré články do LEVELu“. Jan zaměřil svoji přednášku na to, jakým způsobem mohou sami fanoušci pomoci propagaci hry skrze svůj vlastní kulturní kapitál ve formě cosplayů nebo herního umění. Představil i analýzu facebookových příspěvků u nejnovějších her jako Mortal Kombat 5 nebo Evolve.

Jaroslav se oproti tomu vydal úplně opačným směrem a analyzoval československé textové adventury 80. a 90. let. Ukázal na nich, jak už v té době byl pro adventury typický určitý sociální realismus. Hrami, které tvořili tehdejší nadšenci, mezi něž patří třeba i legenda českého internetu František Fuka nebo současný novinář Martin Malý, se totiž často zabývaly reálnými problémy autorů. Odehrávaly se v městě, kde autoři žili a vystupovali v nich lidé, se kterými se často dostávali do styku, což Švelch nazývá jako hyperlokalitu.

Pozoruhodnou přednášku z oblasti maskulinity a stereotypizace ve hrách uvedla Tereza Krobová. Proč se prsa Lary Croft zvětšovala a následně zmenšovala a proč jsou hlavní mužští hrdinové ve hrách vždy upocení svalnatí padesátníci? Jakou estetickou hodnotu může mít videohra, co to vlastně je a jak to celé souvisí s hratelností zase vysvětlil Ondřej Krajtl z kabinetu estetiky na Filozofické fakultě MU.

Vedle Chuchla byla na Gamer Pie představena i další velice očekávaná česká hra. V potemnělém hlavním sále Artu v ukázce bez jakýchkoliv slov představil jeden z jejich autorů Jaroslav Hrdlička hru Dark Train. AdventuruU, jejíž ponuré a magické animace byly vytvořeny z papíru, má na svědomí Paperash studio.

Celý program doplňovaly výstavy, virtuální realita nebo interaktivní retro muzeum, kde si mohli návštěvníci zahrát některé ze starých her na konzolích o poznání větších rozměrů než je dnešní Playstation nebo Xbox.

„Nejvíc mě zaujala přednáška o hudbě ve hrách. Nečekala jsem, že bude až tak odborná, ale přitom to bylo fakt zajímavé. Je super, že si pozvou někoho, kdo tu hudbu reálně skládá a kdo z toho má i doktorát. A taky hned jak vyjde Chuchel, tak kupuju a jdu si to zahrát,“ svěřila se návštěvnice Gamer Pie Tereza Navarová.

Masarykova univerzita | Masaryk university