Doktorandka z Muni obléká tanečnice i celebrity

Kateřina Šmejkalová závodně tančila už na gymnáziu, jedno ji ale štvalo. Nelíbilo se jí, jaké kostýmy se jí na závody nabízejí. A tak se s ničím nepárala a začala si šít vlastní. Dnes šaty doktorandky katedry výtvarné výchovy oblékají nejlepší taneční páry a její společenské róby, které jsou k vidění v módních časopisech.

Někomu se může zdát vzhled šatů pro profesionální tanečníky až moc přehnaný a Šmejkalová to chápe. „Je to pozlátko a pro někoho můžou být až nevkusné, ale je to taková vlastní estetika, která se vyvíjí odtrženě od reality. Jedna taková generace závodníků pak stejné cítění vštěpuje dalším,“ vysvětluje studentka Pedagogické fakulty MU, kde se dramatický vzhled tanečníků a tanečnic vzal. Sama to ale chtěla dělat jinak.

Kreslit ji bavilo odmala, a tak to spojila se svým tanečním koníčkem. Šít se začala učit až jako vysokoškolačka, nezůstala ale jen u samostudia. Chodila na speciální hodiny k mistrové, která učila krejčovství na učilišti, a pak vystudovala vyšší odbornou školu zaměřenou na návrhářství.

„Oděvní tvorba se stala i součástí mojí diplomové práce na pedagogické fakultě. Bylo v ní všechno od návrhu po realizaci, ne jenom teorie. Šlo i o závěrečnou prezentaci, kterou jsem nakonec udělala jako fotky a video z Mahenova divadla,“ vzpomíná Šmejkalová ve svém ateliéru v Husově ulici.

Taneční kostýmy jsou pořád tím, proč ji lidé vyhledávají především. Nosí je nejlepší český pár v latinskoamerických tancích, Šmejkalová už ale oblékla také páry ze Slovenska, Rakouska, Portugalska, Řecka, Spojených států nebo Singapuru. Přes všechnu snahu oslnit mají i závodní kostýmy svoje nepřekročitelná pravidla: Nesmí odhalovat intimní části těla a u žen se kontroluje hloubka výstřihu nebo šířka kalhotek na bocích.

Tvorba jedněch závodních šatů zabere desítky hodin práce, na které už Šmejkalová dávno není sama. S titěrnými výšivkami jí pomáhá kolegyně, kterou návrhářka zaměstnává. Ačkoliv si to prý neuvědomuje, zákazníci si ji vybírají kvůli specifickému výtvarnému cítění.

„Pro mě jsou každé šaty originál, mají svoji duši. Lidé mi ale říkají, že když je někde vidí, poznají na nich můj rukopis,“ směje se mladá žena, která se čím dál víc věnuje i o něco civilnější tvorbě, třeba svatebním šatům a velkým večerním róbám.

Největší radost jí osobně dělá právě to první. „Vždycky je znát, jak ohromná událost svatba pro danou ženu je. Bere to tak, že takové šaty si obleče jednou za život, a já s ní u toho můžu být,“ povídá nadšeně Šmejkalová, která se nebojí říkat, že má tu nejlepší práci, jakou jen mohla mít. „Myslím, že tenhle pocit je největší dar, jaký člověk může dostat.“

Oblečení pro celebrity
Skoro stejně velkou radost jí dělá, když svoje šaty vidí na osobnostech českého showbyznysu v televizi nebo v časopisech. Šmejkalové se už dvakrát povedlo dostat do Elle Beauty Lounge na karlovarském filmovém festivalu. Znamená to, že její róby se staly součástí šatníku, ze kterého si oblečení na večírky a jiné akce vybírali prominentní hosté nejslavnější české filmové akce. Pracovat na civilnější módě je plán Šmejkalové také do budoucna.

Kromě toho, že vedle své práce dělá doktorát, ještě učí výtvarnou výchovu na jednom z brněnských gymnázií. „Líbí se mi, jak se mi to všechno propojuje,“ vysvětluje kombinaci aktivit. Stejné nadšení, jaké si pro výtvarnou tvorbu vytvořila ona, se snaží přenést na svoje studenty. Bere to tak, že právě pozitivní přístup je to, co si žáci vybaví i po letech.

Masarykova univerzita | Masaryk university