Hosté Multimediálního dne: Klíčem k úspěchu médií je kvalitní obsah

Na to, jak se budou média vyvíjet v budoucnosti, se pokoušeli odpovědět hosté šestého ročníku Multimediálního dne, který v pátek pořádala katedra žurnalistiky a mediálních studií.

Hned v devět hodin ráno zaplnili středoškolští a vysokoškolští studenti aulu fakulty sociálních studií, kde se konala beseda na téma Zachrání nové projekty žurnalistiku? „Nejsem si jistý, jestli česká žurnalistika potřebuje zachraňovat,“ odpovídá hned v úvodu Robert Čásenský, bývalý šéfredaktor Mladé fronty Dnes a současný šéfredaktor magazínu Reportér.

„Žurnalistiku zachrání jedině dobrý novinář,“ říká Michal Klíma, zakladatel prvního českého čistě tabletového vydavatelství Tablet Media. „Klíčem k úspěchu je dobrý obsah,“ dodává Dany Stejskal, vydavatel hudebního časopisu Headliner. Miloš Čermák, šéfredaktor zpravodajského webu iHned.cz, mu však oponuje: „Obsah už není král. Minimálně královnou se stala distribuce.“

Zatímco v aule si hosté debaty pochvalují tablety, které umožňují číst si časopisy z druhého konce světa a umí například přehrát písničku z hudebního časopisu, v atriu fakulty se pomalu shromažďují zástupci médií, aby představili svoji práci - Česká televize, Český rozhlas, Mladá fronta Dnes, Brněnský deník Rovnost i zdejší studentská média, jako je Halas nebo LeMUr. Svůj stánek tu má také Muni, za kterým se chodí středoškoláci radit hlavně o tom, jak dělat školní časopisy.

Pak se studenti přesunují na besedu Život moderátorů s Pavlínou Kvapilovou, bývalou moderátorkou České televize, s Barborou Šichanovou, vedoucí moderátorů Radia Wave, a Petrem Kubáskem, sportovním redaktorem a moderátorem České televize. „Málokdo si dovede představit, jak je moderování náročné povolání,“ shodují se všichni tři. „Moderátoři musí umět dobře improvizovat,“ dodává Kvapilová.

Pavlína Kvapilová na Multimediálním dni vedla workshop o sociálních sítích. „Byla jsem překvapená, jak málo studentů používá Twitter, který je v podstatě zpravodajská agentura s širším záběrem. Mluvili jsme i o vyhodnocování dat přicházejících ze sociálních sítí, což je extrémně rychlá detektivní práce,“ hodnotí Kvapilová workshop.

Televize nekončí
O tom, jaká je budoucnost televize a jestli nevymizí z obýváků, diskutovali zástupci České televize, televize Óčko a portálů Stream.cziSport.cz. „Z výzkumů vyplývá, že lidé zakládají rodinu později, a proto si později kupují i televizi. Klasická televize tak nekončí, mění se pouze technologie a způsob konzumace televizního obsahu. Internet přichází s novou možností. Budoucnost je v přidávání interaktivních prvků,“ myslí si Pavel Kohout, výkonný ředitel sekce Nová média České televize. Dodává, že dokud tu budou kvalitní tvůrci obsahu, bude tu i televize.

Besedy a diskuse doplnily další praktické workshopy. Robert Čásenský, šéfredaktor měsíčníku Reportér, mluvil o kvalitní žurnalistice a o jeho myšlence založit si vlastní médium. „Věnovali jsme se i aktuálním tématům – projevu prezidenta Zemana nebo odchodu novinářů ze slovenského deníku Sme. Líbila se mi atmosféra workshopu,“ hodnotí studentka Dominika Braná.

Kdo si chtěl vyzkoušet povolání rádiového moderátora, mohl přijít na workshop Barbory Šichanové z Radia Wave. „Workshop byl hodně praktický. Bára nám dala sluchátka, text a museli jsme mluvit. Hned jsme dostali zpětnou vazbu,“ popisuje průběh workshopu studentka žurnalistiky Aneta Přadková.

Se svojí prezentací se blýsklo i naše médium. Šéfredaktor Muni David Povolný představil ideu, která stojí za univerzitním měsíčníkem a zpravodajským portálem a která spočívá v posilování pocitu sounáležitosti uvnitř akademické obce Masarykovy univerzity. Návštěvníky také nechal nahlédnout do redakční kuchyně.

Masarykova univerzita | Masaryk university