Zakladatel Amanity: Hra je pro mě uměleckým médiem

Na prvním herním festivalu v Česku Gamer Pie, který v Brně pořádali za začátku října studenti Masarykovy univerzity, se představilo i slavné herní studio Amanita design. Vystoupil za ni nejen Jaromír Plachý s novou hrou Chuchel, ale poslední díl hry Samorost zde ukázal i zakladatel Amanity Jakub Dvorský. Jejich studio snad není ani potřeba představovat, nikdo v Česku nedělá hry, které by byly vizuálem a herní mechanikou tak specifické.

„Hrál jsem si na počítači už od docela útlého dětství, kdy jsme s bráchou měli Atari. Později jsme hrál i na prvních počítačích. Krom adventur mě bavily hlavně dungeony nebo strategie typu Civilizace,“ popisuje Jakub. Adventury založené na dialozích pro něj ale nikdy nebyly to pravé, protože v nich chtěl spíše objevovat další prostředí a hru, často se ale zasekl na sáhodlouhých konverzacích.

Proto jej víc bavily spíše hry založené na logice nebo zajímavém světě jako Myst nebo Goblins. „Ty mě pak hodně ovlivnily při tvorbě vlastních her, hlavně ale světem, ne tak herní mechanikou,“ doplňuje.

Jakub studoval v Brně na gymnáziu na třídě Kapitána Jaroše. Už v té době jako středoškolák hry vyvíjel. „V době, kdy jsem maturoval, jsem měl vydané tři hry – Dračí historii, Asmodeus a Katapult. Získal jsem tak docela jasnou představu, co chci dělat,“ vysvětluje vývojář. S touto představou pak šel studovat do Prahy na Vysokou uměleckoprůmyslovou školu do ateliéru animace.

„Přestože jsem se tam nenaučil vůbec nic o tom, jak se dělají hry, měl jsem možnost vytříbit si názor na výtvarno, vyzkoušet si autorské filmy včetně psaní scénáře, režie a dalšího,“ popisuje Jakub a dodává, že i když se nejedná o samotný herní design, s tvorbou her to velice souvisí. Když pak na škole končil, založil herní značku Amanita design, přičemž první hra studia – Samorost – byla v podstatě Jakubova diplomová práce.

Co se týče festivalu Gamer Pie a obecně herních studií neboli game studies jako akademického směru, mají podle Jakuba v České republice své místo. „Na spoustě míst na světě je to už léty prověřený obor. Herní médium je široké, zajímavé a má obrovský potenciál, nemůže být živeno jen komercí a tahem trhu,“ říká Jakub.

To, že se na takových oborech vyskytují zajímaví lidé a mohou se vůbec dát dohromady a vyzkoušet si nějaký koncept a nebýt přitom zatěžování tím, aby se uživili, a mohou případně nad hrou přemýšlet hlouběji, je podle něj důležité pro celkový rozvoj odvětví.

A co by tedy podle něj mělo být náplní činnosti oborů jako game studies? „K tomu se dá přistoupit různě. Některé školy se zaměřují na čistě praktickou stránku, aby absolventi byli použitelní ve vývoji. To pro mě ale není zas tak důležité. Myslím si, že je zásadní učit teorii a obecně lidi vzdělávat o herním médiu, aby se mohlo víc pozvednout,“ popisuje Jakub.

„Další věcí je naučit lidi komunikovat v týmech, které jsou složené z lidí různých zaměření. Udělat hru je totiž ještě o něco komplikovanější než udělat film. Tým se skládá z programátorů, umělců, lidí z obchodu, někdy i právníků,“ dodává s tím, že je lepší, když se všichni domluví přímo než skrze nějakého manažera prostředníka.

Amanita design je ostatně příkladem herního studia, které takto funguje. Každý má možnost naučit se programovat, dělat grafiku a animace, ale naučit se za běhu i měkké dovednosti je někdy těžké. „A teorii ještě těžší. Já totiž vnímám hry jako plnohodnotné umělecké médium, které má větší potenciál než jen pobavit nebo vydělat peníze,“ uzavírá vývojář.

Masarykova univerzita | Masaryk university