Ochranná známka ukáže, které výrobky obstojí v Antarktidě

S výběrem kvalitní bundy na náročnou výpravu nebo třeba větrné elektrárny, která hodně vydrží, může už brzy pomoci nová ochranná známka. Masarykova univerzita si zaregistrovala označení Testováno v Antarktidě, které mohou získat výrobky či zařízení, jež se osvědčí v extrémních podmínkách tohoto chladného kontinentu.

„Zvažovali jsme, jak přitáhnout pozornost průmyslové sféry k výzkumu v Antarktidě, který se věnuje převážně projevům klimatické změny a nemá příliš velký aplikační potenciál,“ přiblížil důvody pro vytvoření ochranné známky manažer projektu antarktické stanice Pavel Kapler.

Členové expedic na stanici na ostrově Jamese Rosse tak budou nabízet možnost prověření vlastností různých produktů v prostředí, kde je běžný například silný nárazový vítr, který s sebou unáší velké množství písku i solí, často se střídají teploty, které mohou mimo sezónu přejít z plus pěti stupňů na minus 35 stupňů Celsia, a je zde také silné ultrafialové záření.

„Hodnotit můžeme široké spektrum produktů od outdoorového vybavení po specializované přístroje. Způsob testování bude záviset na požadavcích firmy a typu produktu. Může jít jak o recenzi a potvrzení, zda výrobek splňuje deklarované vlastnosti, tak o pomoc s návrhy úprav zařízení, aby lépe odolalo drsným podmínkám Antarktidy,“ řekl Kapler.

O propůjčení ochranné známky bude rozhodovat vedení polární stanice ve spolupráci s Centrem pro transfer technologií MU (CTT). A aby měl spotřebitel jasno, co známka na konkrétním výrobku znamená, spustila univerzita stránku testovanovantarktide.cz. „Půjde na ní dohledat, kdy a za jakých podmínek byl daný produkt prověřen, jak test dopadl a jaká jsou doporučení pro výrobce a uživatele. Univerzita má právo známku neudělit těm výrobkům, které v antarktických podmínkách neobstojí,“ dodala Jana Daňková z CTT.

Novou ochrannou známku představí Centrum pro transfer technologií na druhém ročníku akce Business Research Forum, což je největší událost prezentující výsledky aplikované vědy a výzkumu, zaměřené na možnosti spolupráce MU s firmami a veřejnými institucemi.

„Představení devíti fakult univerzity spolu s dalšími pracovišti doplní prezentace vědeckých týmů a odborné diskusní sekce na téma spin-off společností a způsobů, jak lze navázat spolupráci s MU,“ uvedla manažerka akce Iveta Zieglová. Business Research Forum se koná 27. dubna v pavilonu Ceitecu v Univerzitním kampusu Bohunice.

Masarykova univerzita | Masaryk university